divendres, 20 de març del 2020


Pronoms forts i febles
Bon dia,

Aquí teniu algunes ajudes per entendre millor els pronoms forts i febles que estam estudiant.
Els pronoms personals es classifiquen en forts (tònics) i febles (àtons). S’anomenen pronoms personals perquè gairebé sempre substitueixen una persona. L’element substituït s’anomena antecedent.

1. Pronoms personals forts
Els pronoms personals forts duen vocal tònica i els pronunciam sols, sense formar una unitat amb el verb. Són els següents:
Singular
1a persona
jo, mi
2a persona
tu, vostè
3a persona
ell/ella
Plural
1a persona
nosaltres
2a persona
vosaltres, vós, vostès
3a persona
ells, elles

Aclariments:
§  Mi: s’usa en lloc de  jo darrere la majoria de preposicions.

§  Vós: funciona gramaticalment com a 2a persona del plural, però pel sentit és singular (plural de respecte).

§  Vostèvostès: funcionen gramaticalment com a 3a persona del singular i del plural respectivament, però pel sentit corresponen a la 2a persona.





2. Pronoms personals febles
Els pronoms febles són unes partícules que substitueixen algun complement del verb i es pronuncien juntament amb aquest formant una unitat d’entonació. Gràcies als pronoms febles ens estalviam repetir una paraula, un sintagma o una oració. Ens ajuden, per tant, a cohesionar els textos, a atorgar-los agilitat i claredat. És a dir, la vostra expressió escrita millorà en qualitat si començau a utilitzar-ne alguns. 
Davant el verb  
Darrera el verb
Verb començat en consonant
Verb començat en vocal
Verb acabat en consonant
Verb acabat en vocal
Em pentino
Et rentes
Es tranquil·litza
Ens va ajudar
Us veneu el pis?
El compro
La vam ajudar
Li telefonàvem
Els vam embolicar
Les vam espantar
En vaig agafar un
Ho va doblegar
Hi va pujar
M’he pentinat
T’has de rentar
S’ha de tranquil·litzar
Ens ajuda
Us heu venut el pis?
L’he comprat
L’ajudarem
Li hem telefonat
Els embolicarem
Les espantarem
N’agafaré un
Ho ha doblegat
Hi ha pujat
Vaig pentinar-me
Has de rentar-te
Va tranquil·litzar-se
Va ajudar-nos
Veneu-nos el pis
Vaig comprar-lo
Vam ajudar-la
Hem de telefonar-li
Vam embolicar-los
Vam espantar-les
Vaig agafar-ne un
Va doblegar-ho
Va pujar-hi
Pentina’m
Renta’t
Tranquil·litzi’s
Ajuda’ns
Vau vendre-us el pis
Compra’l
Ajuda-la
Telefona-li
Embolica’ls
Espanta-les
Agafa’n un
Doblega-ho
Puja-hi













Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada